9.12.15

Film o Zwarte Piet


5 grudnia minął, Sinterklaas odjechał, a dekoracje w sklepach, szkołach i domach jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki zamieniły się w ozdoby bożonarodzeniowe. Ale ja jeszcze na chwilę powrócę do pomocnika Świętego Mikołaja. Chciałam polecić film dokumentalny "Blackface" Rogera Rossa Williamsa, który dostępny jest na stronie CNN (klik klik). Z perspektywy Amerykanina można spojrzeć bliżej na tradycję Zwarte Piet i kontrowersje wokół niej.


Dodam tylko od siebie, że szanuję tradycje holenderskie i mam też świadomość, że jestem tylko gościem w ich kraju. Jednak to nie zmienia faktu, że przeszkadza mi często, kiedy wyrażają swoje stereotypowe opnie o Polakach (choć nie przeczę, część rodaków ciężko na taką opinię pracuje). Nie chciałabym, żeby było święto, gdzie Polak (np w stroju krakowskim) pełnił rolę clowna. A taką właśnie rolę odgrywa czarnoskóry pomocnik Sinterklaas.

Kiedy czytałam komentarze pod filmem, często pojawiała się opinia, że to "czysto amerykańskie spojrzenie na Zwarte Piet". Ale wiem, że ta postać rani uczucia części społeczeństwa, więc zgadzam się z autorem filmu. Nie podoba mi się też rozwijanie u dzieci złych skojarzeń o osobach czarnoskórych. To nie są wartości, które chciałabym przekazać dzieciom.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Cały ten Beneluks... , Blogger